loading...
کارآفرینان
مدیر بازدید : 14 نظرات (0)


زمان زيادي نيست که کلمات کارآفرين و کارآفريني در رسانه‌هاي مختلف تکرار مي‌شود و هر کس به سليقه‌ي خود از اين واژه‌ي جديد براي اشاره به مديران، افراد موفق، سرمايه‌داران، سرمايه‌گذاران، صادرکنندگان، دلال‌ها و تاجران استفاده مي‌کند. به راستي کارآفرين کيست؟ نگاهي به مسير حرکت فعاليت‌هاي کارآفرينان، مبدا و منشا حرکت و انرژي که در طول مسير آنان را تغذيه مي‌نمايد در تصويري اجمالي از شخصيت کارآفرين ارائه شده است. چه چيز باعث مي‌شود که نشاط حرکت به لختي و سکون غلبه کند؟ آرزوي آن چيزي که امروز نيست ولي فردا مي‌تواند باشد، اولين چيزي است که جمود کارآفرين را در هم مي‌شکند. يعني کارآفرين آرزومند است. آن‌چه جهت و مسير کارآفرين را براي رسيدن به آرزوهايش تعيين مي‌کند از درون او برمي‌خيزد.عزم او براي حرکت يا توقف و اقدام يا عدم اقدام، چيزي نيست که مولود شرايط، محيط يا اطرافيان باشد. يعني کارآفرين کنترل دروني دارد. او براي اين که بتواند درست آن چه را که مي‌انديشد عينيت بخشد و عزم خود را عملي کند بايد رئيس و کارفرماي خود باشد. يعني کارآفرين نياز به استقلال دارد. ذهن پوياي او مرزهاي از پيش تعيين شده و قالب‌هاي رايج را درهم مي‌شکند و با وجودي که همان چيزي را مي‌بيند که ديگران مي‌بينند، اما چيزي را مي‌انديشد که ديگران نمي‌انديشند. يعني کارآفرين خلاق است. وقتي که خلاقيت از ذهن به عمل منتقل مي‌شود، نوآوري صورت مي‌گيرد. نوآوري يعني پيمودن راه نارفته. کسي که اولين بار راهي را مي‌پيمايد، اولين کسي است که مي‌تواند خبر مخاطرات راه را براي ديگران بياورد. يعني کارآفرين خطرپذير است. او به جاي آن که منتظر ضمانت يک پايان موفق بماند، به فکر و تلاش خود تکيه مي‌زند، به مشکلات حمله مي‌کند و پيش مي‌رود. يعني کارآفرين منفعل نيست و براي استقبال از آينده روحيه‌اي تهاجمي دارد. لحظه‌ي آغاز تصميم، تنها زماني نيست که او با ريسک مخاطره مواجه مي‌شود؛ ابهام يک پايان نامعلوم، بر هر قدم اين راه سايه مي‌اندازد. يعني کارآفرين قدرت تحمل ابهام دارد. به استقبال فردا رفتن، آخر ماجرا نيست. کسي که آگاهانه و پيشاپيش خود را در ميدان مواجهه با مسائل مي‌اندازد، بايد توان سخت کارکردن در شرايط پرتنش راهم داشته باشد. يعني کارآفرين با وجود فشار زياد، کارآيي خود را حفظ مي‌کند. بايد گفت تعريف مجموعه‌اي از صفاتي که کارآفرين ايده‌آل را به تصويربکشد، امکان‌پذير نيست و از طرفي هر کارآفريني تمام ويژگي‌هاي به دست آمده در تحقيقات کارآفريني را ندارد. برخي ديگر از ويژگي‌هايي که محققين بسياري آنها را به عنوان ويژگي‌هاي کارآفرين بر شمرده‌اند عبارتند از:
آينده‌نگر بودن و داشتن چشم‌انداز: چشم‌انداز براي شخص کارآفرين کاملا شفاف و خالي از هر گونه ابهام بوده و لذا قابل انتقال به ديگران مي‌باشد. داشتن چنين چشم‌اندازي به کارآفرين کمک مي‌کند تا حرکتي مستمر و بدون سردرگمي و مستقيم به سمت هدف داشته باشد. علاوه بر اين، چشم‌انداز قابل انتقال، ديگران را نيز در طي مسير همراه و مدديار او مي‌نمايد.

مصمم بودن: عزم راسخ کارآفرينان يکي ديگر از ويژگي‌هاي بارز آنهاست که انرژي و تعهد لازم براي کسب موفقيت را ايجاد مي‌کند. کارآفرينان مصمم از ايده‌هاي جديد و فرصت‌ها و پيشنهادهاي شغلي ديگر چشم‌ پوشي کرده و در مقابل به کاري که براي خود برگزيده‌اند پايبند مي‌مانند. اين قطعيت کارآفرين را طي فرايند راه‌اندازي از هر گونه شک و ترديد و دودلي مصون نگاه مي‌دارد تا حدي که مخالفت نزديکان و آشنايان نيز نمي‌تواند در اراده‌ي آنان خللي وارد نموده بلکه دودلي ديگران نيز تحت تاثير اين قطعيت برطرف مي‌شود.

تمرکز: براي اين که کارآفرين از انجام موفقيت‌آميز تمام طرح و برنامه‌ها و جزئيات کار مطمئن باشد، لازم است که همانند يک فوتباليست خوب که لحظه‌اي چشم از توپ برنمي‌دارد در تمام لحظات با تمرکز بر چشم‌انداز، همه‌ي انرژي، وقت و ساير منابع را حول اين هدف مصروف نمايد.

انگيزش: نياز خودشکوفايي يکي از مهم‌ترين انگيزه‌هاي کارآفرينان در محقق کردن چشم‌انداز خود است. نتيجه‌ي اين نياز قوي اين است که در مسير حرکت به سوي هدف، هر چيز ديگري در اولويت پايين‌تري قرار مي‌گيرد. در روابط شخصي، علايق خارج از اين چشم‌انداز و يا پروژه‌هاي با سود مالي زياد، همه از مواردي هستند که در مقايسه با هدف، اولويت پايين‌تري خواهند داشت. البته سود مالي به ندرت انگيزه‌ي کارآفرينان قرار مي‌گيرد چرا که پول به تنهايي نمي‌تواند انگيزه‌ي انجام تمام زحماتي باشد که در شروع يک فعاليت کارآفرينانه لازم است، هر چند که معيار خوبي براي اندازه‌گيري موفقيت فعاليت کارآفرينان است.

وقف و از خودگذشتگي: کارآفرينان همه‌ي زندگي خود را وقف کار نموده‌اند. بسيار سخت‌کوش هستند و پشتکار آنان مثال‌زدني است. در حقيقت آنان از کار در راستاي هدف خود لذت مي‌برند. داشتن چشم‌انداز روشن و ترکيب آن با خوش‌بيني و ريسک‌پذيري کارآفرينان، سخت‌و تعلق خاطر به کار را در آنان پديد مي‌آورد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
کسب در آمد از سایت یا وبلاگ | takmc.com
درباره ما
این وب، صرفا یک وب شخصی است.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 51
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 54
  • بازدید ماه : 51
  • بازدید سال : 175
  • بازدید کلی : 2,103
  • کدهای اختصاصی